E-mail:

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Bij plaatsing van een nieuwe blog, kunt u hier bericht van krijgen op uw E-mailadres.
Vul hieronder uw E-mail in om u hierop aan- of af te melden.

Even voorstellen: Demelza van der Lans, helpdesk & dierenliefhebber

Even voorstellen: Demelza van der Lans, helpdesk & dierenliefhebber

Categorie: ZooEasy Algemeen Datum: april 18, 2017

“Het leukste is dat ik elke dag mijn computer aanzet en nog niet weet welke vragen erin staan. Welke puzzels mag ik vandaag weer oplossen?” Demelza van der Lans werkt sinds 2016 bij de helpdesk van ZooEasy. Maar het programma kent ze al veel langer: “Veel van mijn vrienden werkten er al mee. Ook toen ik mijn hond ging uitzoeken, had ik contact met een fokker die zelf ook ZooEasy gebruikte. Zij bekeek vooraf of er niet te veel inteelt was en of de hond in het nestje voldeed aan mijn wensen.”

 

Puzzels oplossen

Voor je eerste vragen over ZooEasy Stand Alone en ZooEasy Online kom je bij Demelza terecht: “De vragen zijn heel divers. Vaak is het makkelijk op te lossen, bijvoorbeeld omdat het niet lukt om de activeringscode in te voeren. Soms hebben mensen een complex probleem omdat ze een virus hebben gehad. We gaan puzzelen totdat we eruit komen. En lukt het mij niet? Dan kan ik altijd rekenen op de kennis van de ontwikkelaars binnen ons team: Jan Vissinga voor de Online versie en Erik Reudink voor Stand Alone.”

 

Van Engels tot Russisch

Dat ZooEasy wereldwijd veel wordt gebruikt, merkt ze ook op de helpdesk: “We helpen mensen in drie talen: Nederlands, Engels en Duits. Maar soms mailen mensen ook uit andere landen, zoals Rusland of Roemenië. Engels is niet hun moedertaal, dus het is soms lastig om te begrijpen waar het probleem precies ontstaat. Dan wordt het ingewikkelder. Ik los dit vaak op door duidelijker door te vragen en zelf voorbeelden te geven. Google Translate helpt soms een beetje, maar is niet altijd betrouwbaar. Maar we gaan door tot we er samen uitkomen.”

“Ook valt het mij op dat onze klanten vaak heel dankbaar zijn,” vervolgt ze enthousiast. “Een mooi voorbeeld was een man die Versie 1 nog gebruikte. Die database was meer dan twintig jaar oud! Toch lukte het in één keer om de database te importeren naar de nieuwste versie. We waren allebei positief verrast.”

 

Rover, de Hongaarse herdershond

Bij het beantwoorden van vragen merkt Demelza ook dat ze heel snel begrijpt waar het de fokkers om gaat. “Als een hondenfokker praat over de gezondheidsuitslagen en termen als ED en HD noemt, is het voor hen ook handig als ik direct weet wat dat is.” Die kennis heeft ze omdat ze zelf diverse dieren houdt. Haar grootste trots is Rover. Rover is een Pumi, een Hongaarse Herdershond. “Samen doen we aan schapen drijven. Rover is zelfs de eerste Pumi in Nederland die zijn HWT-diploma heeft behaald. Ook doet hij aan behendigheidstraining en samen bezoeken we verstandelijk beperkten en bejaarden. Van zichzelf zijn Hongaarse herders erg baasgericht, maar we hebben de eerste twee jaar heel veel socialisatietraining met hem gedaan. Nu voelt hij de mensen die we bezoeken haarfijn aan. Hij voert trucjes uit, laat zich aaien en ze mogen hem snoepjes geven. Dat is heel gaaf. Ook waren we eens bij een groep waar iemand volledig spastisch is. Hij zat in een rolstoel en reageerde nauwelijks. Tot Rover kwam. Hij gooide zijn bal bij die man op schoot. De man keek ernaar, tilde de bal op en draaide deze heel langzaam rond. Rover keek en draaide om zijn as. Je zag direct zijn glimlach. Rover haalt mensen uit hun isolement, omdat hij ze goed aanvoelt.”

Dierenliefhebber

Maar niet alleen Rover gaat regelmatig mee om mensen die extra verzorging nodig hebben, te bezoeken. “Ik heb ook een dove kat, Ludwig”, lacht Demelza. “Hij is heel rustig. Ik zet de kat op schoot bij een bejaarde en samen slapen ze een halfuur. De dieren passen hun gedrag aan op de persoon waarmee ze interactie hebben.”

Naast haar hond en kat houdt ze ook twee agapornissen. “Vroeger heb ik ook nog grasparkieten in een volière gehad. Verder weet ik door mijn training met Rover ook veel over schapen en de buren hebben een manage, dus paarden zijn mij ook niet vreemd. Ik leer nog iedere dag bij. Het is handig, want het helpt mij om onze klanten beter te begrijpen.”

Het hoogste lied

Zo veelzijdig als haar kennis van dieren is, zo veelzijdig is ook haar werkervaring. “Via mijn eigen bedrijf verzorgen wij de muzikale omlijsting bij uitvaarten. Live muziek, meestal zang met piano of orgel. Ik heb zelf zang gestudeerd aan het Koninklijk Conservatorium, dus buiten het aansturen van andere musici zing ik soms ook zelf. Aangezien uitvaarten zich lastig laten plannen, ben ik erg blij dat het zo goed te combineren is met ZooEasy.”

 

Tips over ZooEasy

Heeft Demelza ook een tip voor mensen die met ZooEasy willen beginnen? “Ja hoor! Als je dieren toevoegt, begin dan het liefst met de oudste dieren, dus de overoverovergrootouders. Dat maakt het makkelijker om steeds jongen toe te voegen aan de ouders. Andersom kan ook, maar dat is meer werk. Deze tip is zowel handig als je start met Stand Alone als met ZooEasy Online.”

Heb je zelf vragen aan Demelza? Of kom je er even niet uit? Neem dan gerust contact op met de helpdesk, want Team ZooEasy helpt je graag.