ZooEasy is beschikbaar in de volgende talen:

Klanten 2.275 | Accounts 8.169 | Dieren 5.214.978

Veel gestelde vragen bij overstap naar ZooEasy Online

Veel gestelde vragen bij overstap naar ZooEasy Online

Datum: september 11, 2020

De overstap naar ZooEasy Online wordt door veel ZooEasy Stand alone gebruikers als moeilijk ervaren. En dat is heel begrijpelijk! ZooEasy Online is een ander product en werkt op veel vlakken anders waardoor het erg wennen is. We hebben gemerkt dat veel gebruikers daardoor tegen dezelfde vragen aanlopen. Deels zijn deze vragen al opgelost of beantwoord, deels moeten deze als verbetering nog ontwikkeld worden. We werken er hard aan om de gewenste verbeteringen door te voeren, zodat er meer functionaliteit beschikbaar is en ZooEasy Online nog gebruiksvriendelijker wordt.

Om de overstap eenvoudiger te maken, hebben we de veel gestelde vragen die we hebben ontvangen in dit artikel verzameld.

1. Hoe kan ik alleen de dieren in mijn bezit zien?

Dit is veruit de meest gestelde vraag. Voor we uitleggen hoe je dit kunt oplossen, even wat achtergrondinformatie: in de Stand alone versie werkten we met een veld ‘In bezit’. Als dat was aangevinkt, werd een dier altijd in de lijst met dieren in bezit getoond. Ongeacht of je de eigenaar was of niet. In de Online versie werkt dit anders, daar kijken we niet meer naar het veld ‘In bezit’, maar naar de eigenaar van een dier. Als je bij dieren die niet meer in bezit zijn nog steeds de eigenaar bent, dan worden deze dieren alsnog getoond. Om dit structureel op te lossen zijn deze 2 stappen nodig. Als eerste is het belangrijk om deze stap uit te voeren: zie uitleg.

Daarna kun je jezelf in 1 keer als eigenaar bij overleden dieren verwijderen. Dit kun je doen via het menu Beheer, tabblad Instellingen, subtabblad Dier instellingen, knop Aanpassen overleden dieren.

Als deze handelingen zijn uitgevoerd, je uitlogt en opnieuw inlogt, dan zullen alleen de dieren in bezit worden getoond. In de versie 2.5.15 die eind september uitkomt, maken we dit nog gebruiksvriendelijker en hoef je jezelf niet meer als eigenaar bij overleden dieren te verwijderen. We informeren je hierover zodra deze functionaliteit beschikbaar is.

2. Hoe kan ik makkelijker een dier verwijderen?

Als een dier verkeerd is ingevoerd, kun je het dier verwijderen. In de huidige Online versie is dit erg omslachtig door verschillende controles die worden uitgevoerd. We hebben het daarom makkelijker gemaakt en opgelost in versie 2.5.15 die eind september beschikbaar is. Met 1 druk op de knop en het bevestigen van de handeling wordt een dier verwijderd.

3. Hoe kan ik meer dieren op mijn scherm tonen in lijsten?

Standaard zie je maar 15 regels in de lijst met dieren. Als je meer regels wilt zien, dan kun je dit zelf aanpassen: zie uitleg.

Voordeel is dat je minder vaak hoeft te wisselen van pagina maar kan scrollen om meer regels te zien. Deze instelling wordt hiermee ook toegepast voor andere lijsten.

4. Hoe kan ik de kolominstellingen wijzigen in de lijst met dieren?

Als je de kolominstellingen wilt wijzigen in de lijst met dieren, dan kun je dit zelf doen: zie uitleg.

Met behulp van de uitleg kun je o.a. de kolom volgorde wijzigen, kolommen breder of smaller maken, kolommen verwijderen of kolommen toevoegen. Het sorteren op een kolom kun je doen door de muisaanwijzer op een kolomtitel te plaatsen. Er verschijnt dat een ↓, als je nu op de kolom klikt wordt deze alfabetisch gesorteerd. Nogmaals klikken zorgt voor een omgekeerde alfabetische sortering.

5. Hoe kan ik velden die ik niet gebruik onzichtbaar maken?

Als er velden zijn die je niet gebruikt, dan kun je deze velden onzichtbaar maken: zie uitleg.

Dit is erg handig als je bepaalde velden die de Online versie toont niet gebruikt. Het onzichtbaar maken is niet mogelijk bij verplichte velden (te herkennen aan de markering *).

6. Hoe kan ik zoeken op meerdere velden?

De Online versie biedt een uitgebreide zoekfunctie om gegevens terug te zoeken: zie uitleg.

Hiermee kun je bijvoorbeeld zoeken naar mannelijke dieren van een bepaald ras, of de zoekfunctie uitbreiden met dieren die geboren zijn na een bepaalde datum. De zoekfunctie biedt veel mogelijkheden en is uitgebreider dan in de Stand alone versie.

7. Hoe kan ik mijn huidige combinaties selecteren?

Standaard worden alle combinaties (ook wel nesten of koppels genoemd) getoond als je het menu Combinaties kiest. In de Stand alone versie kon je met de knop ‘Huidige’ alleen de actuele combinaties tonen. Erg handig om het onderscheid in seizoenen of jaren te kunnen maken. In de Online versie kun je dit ook instellen: zie uitleg.

De combinaties waarvan je zelf de eigenaar bent van het mannelijke of vrouwelijke dier worden nu getoond. We realiseren ons dat dat nog niet afdoende is voor bijvoorbeeld vogelkwekers. Daarom werken we eraan om dit onderdeel verder te optimaliseren. Een tip hierin is dat je kan sorteren op de kolom Combinatiedatum (ook wel Koppeldatum of Dekdatum genoemd) waardoor altijd de meest actuele combinatie bovenaan komt te staan.

8. Hoe kan ik snel dieren toevoegen vanuit een stamboom?

In de Stand alone versie kon je snel dieren vanuit de stamboom toevoegen. De Online versie biedt dit nu ook. We hebben hiervoor een video gemaakt: zie uitleg.

9. Hoe kan ik een registratienummer genereren als dit nog niet bekend is?

In de Stand alone versie kon je een registratienummer genereren. Handig als het nummer nog niet was toegekend en je het dier alvast wilde toevoegen. De Online versie biedt deze mogelijkheid ook: zie uitleg.

10. Waarom worden er van alle rassen tabbladen getoond, ook van dieren die ik niet meer heb?

In de Stand alone versie werden alleen de tabbladen getoond van rassen die voorkwamen in de lijst met dieren en combinaties. De Online versie toont alle rassen die in de database zijn ingevoerd, ook van dieren en combinaties die niet in de lijst voorkomen. We hebben deze wens ingepland en dit zal uiterlijk december 2020 mogelijk zijn.

Daarnaast hebben we alle video’s en antwoorden voor je verzameld die te maken hebben met de overstap naar ZooEasy Online. Deze vind je op onze website, zie onze ondersteuningspagina.