25 jaar ZooEasy: “Oplossingen bedenken voor klanten geeft energie”

25 jaar ZooEasy: “Oplossingen bedenken voor klanten geeft energie”

Categorie: ZooEasy Algemeen, ZooEasy Online, ZooEasy Stand Alone Datum: september 28, 2018

Feest voor ZooEasy! Dit jaar bestaat ons bedrijf 25 jaar. Wereldwijd registreerden onze klanten al meer dan 3,5 miljoen (!) dieren in ZooEasy Online. En dat aantal groeit nog dagelijks dankzij vele fokkers, kwekers en clubs, van deze hondenvereniging in Kenia tot deze enthousiaste vogelkweker in Nederland. Oprichter en directeur Erik Reudink beantwoordde daarom een aantal vragen over ZooEasy.

Wat is je mooiste herinnering?

“Het leukste is dat je mensen ontmoet en oplossingen voor hun bedenkt. Dat geeft energie. Toen we net waren gestart met ZooEasy Online, kregen we het volste vertrouwen van de Nederlandse Vereniging voor Stabij- en Wetterhounen (NVSW) om hun database over te zetten naar de eerste versie van ZooEasy Online. Dat was spannend. Maar iedereen was enthousiast. De club denkt jaren later nog steeds actief mee. Zo ontwikkelden we op hun verzoek nieuwe functies, zoals het dekaanvraagproces.”

Wat was de grootste uitdaging?

“Verenigingen wilden graag informatie delen met hun leden, maar dat kon niet met de Stand Alone versie. Er zat maar één ding op: ZooEasy online beschikbaar maken. We moesten het hele programma herbouwen en de interne organisatie aanpassen. Stap voor stap hebben we ZooEasy Online steeds verder uitgebreid met nieuwe functies. Het is mooi dat fokkers en verenigingen altijd begrip hebben gehad voor ons groeiproces.”

Waar vind je inspiratie?

“Hoewel ik het contact met fokkers op beurzen ontzettend leuk vind, richten we ons steeds meer op online service. Ik kijk daarom graag naar online platforms in nichemarkten die het goed doen, zoals Insightly en Zendesk. Iedere fokker kan nu een ticket aanmaken in Zendesk, zodat we vragen beter en sneller beantwoorden. Zo maken we ZooEasy nóg gemakkelijker en toegankelijker voor iedereen. Want hoe meer enthousiaste klanten, hoe meer ruimte wij krijgen voor de doorontwikkeling en verbeteringen.”

Hoe ziet de toekomst van ZooEasy eruit?

“Eind 2019 kan ZooEasy Online alles wat de Stand Alone versie ook kan. Daarna ontwikkelen we ZooEasy verder. Met webservices kunnen verenigingen gegevens van hun dieren naar wens publiceren op hun eigen website. Daarbij wordt ZooEasy Online als bron gebruikt. Gegevens hoeven dus maar op één plek te worden vastgelegd. Ook denken we na over handige apps voor de mobiele telefoon. Want wanneer je iets bedenkt wat fokkers in de hele wereld graag gebruiken, geeft dat genoeg energie voor de volgende 25 jaar!”